Universul lui Iona, celebrul personaj biblic înghițit de un pește uriaș, este absurd și tragic. Așa cum fiecare dintre noi am simțit măcar o dată că este viața. Adevărata provocare este să ne câștigăm libertatea interioară.
Să încerci să evadezi dintr-un univers și să te trezești la infinit prizonier în altul… Povestea celebrului personaj biblic, înghițit de un pește uriaș, din burta căruia încearcă să evadeze, doar pentru a se trezi prizonier într-o burtă și mai mare, poveste pe care Marin Sorescu o transformă într-una dintre cele mai cunoscute piese din dramaturgia românească, Iona devine în viziunea regizorului Gábor Tompa un spectacol poetic, în care muzica Adei Milea creează un univers aparte, ce combină absurdul tragic și umorul.
Subintitulată de Marin Sorescu „tragedie în patru tablouri”, Iona, piesa lui de debut, a fost publicată în 1968 în revista Luceafărul și face parte, alături de Paracliserul și Matca, din Trilogia intitulată Setea muntelui de sare. Spre deosebire de personajul biblic, Iona, pescarul solitar al lui Sorescu nu poartă pe umeri nicio vină și niciun păcat. El va fi înghițit de un pește uriaș încă de la început și fiecare evadare din burta peștelui îl va duce într-o burtă și mai mare, închisoare după închisoare, la infinit, condiție a existenței umane…
„Pe mine mă interesează Iona atât din punct de vedere religios, cât și din punct de vedere al condiției artistului în lume, azi. Figura lui Iona și chiar și cea a actorului Gabriel Răuță de multe ori m-au făcut să mă gândesc la imaginea lui Brâncuși, Artistul care se luptă cu materialul. Și există o replică în text: N-a făcut nimic bun în viața lui decât această bancă de lemn, punându-i de jur împrejur marea. O bancă de lemn în mijlocul mării… O imagine superbă, care pe mine mă trimite cu gândul la Masa Tăcerii. Ei bine, este vorba aici despre cunoscutul motiv în care opera îl devorează pe artist. Și încercăm să facem trimitere la Brâncuși, care a trăit în balena exilului. Iona, în viziunea mea, este un spectacol despre condiția artistului și îndoielile lui azi în ceea ce privește credința. Despre relația lui cu Dumnezeu, cu divinitatea, cu inspirația, cu speranța, cu disperarea…” – Gábor Tompa, regizor
Coproducție cu Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Data premierei: 10 aprilie 2019
"Pentru Gábor Tompa, Iona este creatorul „care se luptă cu materialul”, piesa reluând cunoscutul motiv al operei care îl devorează pe artist. În piesă, regizorul identifică un exil exterior şi unul interior al creatorului, amândouă devoratoare."
"Din montările văzute până acum, cea a regizorului Gábor Tompa este cea mai elaborată, cea care nu doar că emană poezia, dar o emană într-o atmosferă deja profund poetică pe care realismul detaliilor nu o tulbură."
Dragi spectatori,
Ne-ați întrebat adesea despre posibilitatea de a cumpăra carduri cadou la spectacolele teatrului, pe care să le oferiți cadou cuiva drag. Ne bucurăm să vă anunțăm că, acum, acest lucru este posibil.
Cel care primește cardul cadou va putea să aleagă ce spectacol vrea să vadă și când, spre deosebire de varianta în care îi oferiți direct două bilete la un spectacol anume. Poate că l-a mai văzut, poate că nu îi permite fix atunci programul…
Găsiți mai jos detalii despre cum funcționează cardurile cadou de la Teatrul Nottara.
Regulament de utilizare a Cardurilor Cadou de la Teatrul Nottara
Pentru orice întrebări suplimentare sau clarificări, vă rugăm să ne contactați la adresa de e-mail voucher@nottara.ro.
Reguli aplicabile în cazul anulării spectacolului
Din respect pentru actori și ceilalți spectatori, accesul în sală nu este permis după începerea spectacolului. Vă rugăm să vă asigurați că ajungeți cu suficient timp înainte de ora de început indicată pe bilet.
De asemenea, vă informăm că biletul își pierde valabilitatea odată ce spectacolul a început, iar contravaloarea acestuia nu poate fi restituită. Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru respectarea acestei reguli, care contribuie la o experiență plăcută pentru toți cei prezenți.
Teatrul Nottara se află pe Bulevardul Magheru nr. 20, în centrul Bucureștiului, în apropiere de Piața Romană.
Teatrul Nottara este situat central, fiind ușor accesibil prin diverse mijloace de transport în comun:
Autobuze: 126, 168, 226, 368, 300, 381, 783
Troleibuze: 79, 86
Metrou: Stația Piața Romană (ieșirea Piața Amzei)
Teatrul Nottara nu dispune de parcare proprie. Există însă în apropiere mai multe locuri de parcare publice cu plată, care sunt gestionate de Primăria Municipiului București.
Da, în fața Teatrului Nottara există un suport pentru biciclete, unde vă puteți lăsa bicicleta în siguranță pe durata spectacolului. Vă încurajăm să optați pentru transportul alternativ și să vă bucurați de spectacolele noastre fără grija parcării!
Ca mai toate clădirile de pe Bulevardul Magheru, cea care găzduieşte Teatrul Nottara a fost construită cu peste şaizeci de ani în urmă. De aceea, nu este dotată cu uşi automate sau cu lift. Accesul la Sala George Constantin se face pe scări (34 de trepte în spirală). Structura imobilului face imposibilă instalarea unei rampe sau a unei instalaţii specializate, fapt acceptat şi de asociaţiile pentru drepturile persoanelor cu dizabilităţi, care au solicitat accesul la sala de la subsol.
Sala Horia Lovinescu permite însă accesul oricui, întrucât scara nu are decât cinci trepte şi este dotată cu rampă pentru persoanele cu mobilitate redusă, cărora le recomandăm să nu cumpere bilete la balcon, unde accesul se face pe o scară de 23 de trepte, neadaptată pentru dizabilităţi locomotorii.
Biletele pot fi cumpărate online, direct de pe acest site sau de la partenerii noștri de ticketing, www.blt.ro și www.mystage.ro, precum și de la agenția teatrului, deschisă de luni până vineri între orele 10.00-20.00.
Conform politicii teatrului, biletele achiziționate nu pot fi returnate sau schimbate, cu excepția cazurilor în care un spectacol este anulat sau reprogramat.
Pentru a respecta drepturile de autor și pentru a nu deranja publicul sau actorii, fotografierea și filmarea sunt strict interzise în timpul spectacolelor fără acordul prealabil al instituției.
Pentru a păstra confortul și curățenia spațiului pentru toți spectatorii, nu este permis consumul de produse alimentare în sala de spectacol. În cazul în care vi se face sete, vă rugăm să aveți în vedere că băuturile carbogazoase fac zgomot atunci când sunt deschise, precum și sticlele din plastic dacă nu sunt manevrate cu grijă.
CITEȘTE INTEGRALDoina Modola | „O piesă parabolică mereu actuală” | Cotidianul
CITEȘTE INTEGRALCristian Sabău | „La FESTin, Teatrul Nottara ne-a propus poezia condiţiei umane în Iona” | Ziarul de Argeș