3K6A9819 (1280x854)

„DADAnoNON” prinde viaţă în inima şi mintea spectatorului

DADAnoNON, cea mai recentă producţie a Teatrului Nottara, care a deschis  cu succes Festivalul Culturii Române la Cracovia, la invitaţia ICR Varşovia, pe 12 mai, la Cricoteka – legendarul spaţiu teatral din Cracovia, înfiinţat de regizorul Tadeusz Kantor, este în esenţă o invitaţie către inefabilul zilelor noastre care de multe ori se ascunde sau este obnubilat de grija noastră constantă către concret şi pragmatism lipsit de emotivitate.

Scenariul pentru DADAnoNON îi aparţine Ilincăi Stihi – care a semnat şi regia spectacolului – şi are în construcţia sa texte de Tristan Tzara, Antonin Artaud, V.I. Lenin. Din distribuţie fac parte îndrăgiţii actori Cristina Florea, Cristian Nicolaie, Dan Bordeianu.

Scenografia a fost concepută de Imelda Manu. În viziunea sa, istoria nu este o succesiune logică de evenimente fixe ci un univers pluristratificat format din imagini în oglindă şi din personaje ce se reflectă în istorie în mod holografic sau fantomatic.

„Scenariul „DadaNoNon” al Ilincăi Stihi a apărut într-un moment relativ liniștit din viața mea, însă evenimentele petrecute la nivel global, din acel moment până în prezent, au venit într-o avalanșă amețitoare și crudă. Clipe sfâșietor de dureroase, precum accidentul din Clubul Colectiv, atentatul cutremurător din Paris și, apoi, cel din America, au însemnat trăirea unor momente istorice. Părea că scenariul prinde viață, și asta devenea înspăimântător, și era mult mai dificil în a genera o imagine, suficient de puternică pentru a susține textul. 

Conceptul meu scenografic trebuia să conțină imaterialitatea ființei umane, cea din trecut și prezent, hazardul, confuzia timpului istoric devenit timpul prezent și, nu în ultimul rand, sistemul simbolic care stă la baza curentului dada. 

Această radiografie a umanității este creată printr-o suprapunere de planuri, aparent imateriale. Evoluția volumelor, transparente total, este urmată gradat de alte suprafețe gemene, însă cu un nivel ridicat de opacitate. Cu fiecare pas făcut, în profunzimea scenei, cu atât opacitatea suprafețelor blurează mai mult elementele aflate fizic în scenă. Este o uzină cu ramificații complicate de țevi, prin care circulă atât viața, cât și moartea; noi suntem cei care decidem ce robinet deschidem și cât de neclar sau clar vrem să vedem lucrurile din jur. 

Formula de planuri multi-layer vrea să provoace structura plată a suprafețelor translucide, cu volumetria perspectivei imaginilor video, în căutarea unui alt tip de expresie. Decorul trebuie să se topească în imaginea digitală proiectată. Linii puternice de lumină, construite digital, vor transporta viața prin țevile inerte și reci, indicând traseul eliberator sau uneori, ciclicitatea destinului. Viața, natura, briza mării, suflul vieții, se află undeva, în fundal, și par de neatins, însă ieșiri către, există.

3K6A9870 (1280x853) (1)

Actorii, obiectele reale, elementele de recuzită existente în scenă se vor reformula digital pe ecranele transparente, într-o continuă iluzie optică, mereu cu un nou sens, mai profund, mai adevărat. 

Provocarea mea, la nivel conceptual, este aceasta și sper că va ajunge în sufletul publicului dornic de nou”.

Imelda MANU, scenograf

 

About the author

Teatrul Nottara

View all posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *